2018-07-10

Nominalizacija (iškreipimas, ištrynimas)

Nominalizuoti - tai veiksmo keitimas į daiktą.
Nominalizacija – meta-modelio komponentas. Lingvistinis terminas, reiškiantis veiksmažodžio sudaiktavardinimą. Pvz.: “kalbėjimas”, “tylėjimas”, “mėgdžiojimas” ir pan. *

Nuo veiksmo nuimami ratai. Aš pjaunu medį - Pjovimas.
Nominalizacijos neįdėsi į maišą, jos neturi fizinės formos, nes yra veiksmo abstrakcija. Jei daikto negali: pamatyti, išgirsti ar paliesti - tai nominalizacija.

Patikrinimas:
Nominalizacija galima patikrinti fraze: tebevykstantis ______.
tebevykstančiai santykiai;
tebevykstanti kėdė;
tebevykstantis susireikšminimas;
...

Situacija:
Jurgis iš šaldytuvo išėmė ir suvalgė Petro sumuštinį.
Petras: Kur dingo sumuštinis, aš prisimenu, kad padėjau jį į šaldytuvą.
Jurgio Nominalizacija: Sumuštinio nėra dėl suvalgymo.
Neatsako kas paimė ir suvalgė. Kas suvalgė sumuštinį? Trūksta referencinio indekso.

Sukuriant nominalizaciją gali būti perkeliama atsakomybė į neegzistuojantį daiktą.
Nominalizuojamas veiksmas tampa aplinkos dalimi. Procesas tampa užšaldytas laike.
Denominalizuoti iš užsaldyto laike veiksmo, paversti į procesas.
Pvz:. Džiaugsmas -> Aš džiaugiuosi X.
Taip surišama kalbėtojo patirtis su procesu. Iš būdvardžio į veiksmažodi. Kas? Laimė? Kada esi laimingas? Kaip tu darai save laimingu?


Veiksmas ir veiksmo būsena.

Jaučia depresiją, ne todėl, kad yra depresijos būsenoje, bet todėl, kad užsiima depresavimo veikla.
Jaučia meilę, ne todėl, kad yra meilės būsenoje, bet todėl, kad myli.

Jaučiamas stumimas ne todėl, kad tas žmogus yra stumimo būsenoje, bet todėl, kad ant jo stumia.
Yra nešamas, ne todėl, kad yra nešimo būsenoje, bet todėl, ji neša.

Veiksmas sukelia būsena, o ne būsena sukelia nominalizacija.

V, nes B  B, nes V
Aš tingiu, nes esu tingėjimo būsenoje. Esu tingėjimo būsenoje, nes tingiu.
Aš nedirbu(V), nes esu nedarbingoje būsenoje(B). Esi nedarbingoje būsenoje, nes nedirbi.


Ne V, nes ne B ->  B, nes V
Aš nesitvarkau(V), nes esu netvarkoje(B). Esi netvarkoje(B), nes nesitvarkai(V). Jei tvarkytumeisi, būtum tvarkoje.
Aš netvarkau kambario(V), nes jis yra netvarkingas(B). Kambarys yra netvarkingas(B), nes nesitvarkau(V).
Neskaitau teksto, nes tekstas nėra skaitomas. Tekstas nėra skaitomas, nes neskaitau.



Nominalizacija verčiama į veiksmą klausiant:
Aš turiu depresiją. Kaip save depresuoji?
Viskas gerai, mes turime planąKą planuoji daryti? 
Aš turiu tikėjimąKuo šiuo metu tiki? 
Aš turiu įprotį. Ką darai, kas palaiko įprotį?

Abiem atvejais nori gauti arba pašalinta daiktą, ir abiem atvejais daiktas neegzistuoja:
Aš noriu sėkmės.
Man reikia pasitikėjimo, meilės.
Aš noriu geresnių santykių.

Verčiau nei norint geresnių santykių, geriau yra pastebėti, kokie yra dabartiniai santykiai.

Veiksmas Nominalizacija(kas?) Vieta Veikėjas Įrankis Objektas
Aš kepu X (išorė) kep-imas kep-ykla kep-ėjas kep-tuvė kep-snys
Aš valausi X (išorė) val-ymas val-ykla val-ytojas val-iklis
Aš myliu X (vidus) meil-ė meil-ykla mylė-tojas meil-iklis meilin-ys
Aš depretuoju (vidus) depresij-a depres-ykla depresui-tojas depres-iklis depresin-ys
Aš mokausi Xmokymasis mok-yklamok-ytojas mokin-ys
Aš auginu Xaugini-mas aug-yklaaug-intojas aug-iklis augin-ys
Aš matau Xmaty-mas
mat-tytojas
matin-ys
Aš darau Xdary-masdar-ykladar-tytojas dar-iklis darin-ys
Aš užduodu klausimąužduo-tis uždav-ėjas
uždavin-ys
Meilės ir depresija, neturi apčiuopiamos vietos, veikėjo, įrankio ar objekto.

Nominalizavimas
X siekia tikslo — siekimas
X atsidavė šeimai — atsidavimas
X pasitikėjo žmogumi — pasitikėjimas
X pjauna medį —  pjovimas
X dirbo spaustuvėj — darbas.
X kasa bulves — kasimas
paukščiai čiulba — čiulbėjimas
X nušvinta - nušvitimas


Iššūkis:
Sprendimas grįžti namo mane jaudina.


Ar gali koks nors būdas, kuriuo gali pakeisti sprendimą?
Kas tau trukdo pakeisti sprendimą?
Kas atsitiktų, jei persigalvotum ir nuspręstum negrįžti namo?
Kas nusprendė grįžti namo? Ištinimo atstatymas + denomonalizacija

Klausimai padeda klientui prisiimti atsakomybę.

Etiketės, kurios, užklijuoja prielaida, kad yra problema:
  • Depresija
  • Frustracija
  • Neurozė
  • Alkoholikas
  • Priklausomybė
  • Smerkimas

Naudingi apibendrinimai 

Procesai paversti į daiktavardžius

  • kompetencija
  • saugumas
  • produktyvumas
  • resursai
  • jautrumas
  • pasitenkinimas
  • resursai
  • kūrybiškumas
  • smalsumas
  • džiaugsmas
  • dvasiškumas
  • sekmė
  • patriotizmas
  • išmintis
  • apšvitimas
  • pusiausvyra
  • intelektas
  • inovacija
  • vizija  
  • ...
Būsenos:
  • jaudulys
  • pagarba
  • baime
  • meilė
  • pasitikėjimas
  • pyktis
  • pagarba
  • drąsa
  • aiškumas
  • ..
Nekonkretūs veiksmažodžiai:
  • pastangos
  • eiti
  • gyventi
  • dirbti
  • duoti
  • mastyti
  • svajoti
  • žinoti
  • stebėtis
  • patirti
  • spręsti
  • prisiminti
  • paaiškinti
  • ...
Raumenų atpalaidavimas:
Komfortas, Ramybė, Lengvumas, Pusiausvyra, Jaukimas, Patogumas, Ramybė, Žvalumas


Norminalizacijos priešingybės

Naujovės:
  • Konstravimas - Augimas
  • Izoliavimas - Sujungimas
  • Ištraukimas - Surinkimas
  • Paklusnumas - Savarankiškumas
Priešingybės:
  • Apdairumas - Lengvabūdiškumas
  • Palaidumas - Išmintis
  • Bailumas - Drąsumas
  • Korupcija - Teisingumas
  • Varžymasis - Bendradarbiavimas
  • Pajuoka - Susižavėjimas
  • Susiskaldymas - Vienybė
Įtakos principai
  1. Abipusiškumas
    1. Rūpinimasis
    2. Supratimas
  2. Retenybė
    1. Unikalumas, Trumpalaikiškumas
  3. Autoritetas
    1. Mokėjimas
      1. Žinojimas
    2. Patikimumas
      1. Objektyvumas, Sąžiningumas, Nuoširdumas, Pastovumas, Autentiškas, Patikrintas, Įrodytas, Pripažinta
  4. Populiarumas
    1. Garsumas, Perkamumas, Žinomumas
  5. Nuoseklumas
    1. Įsipareigojimas
    2. Patikimumas
  6. Simpatija
    1. Bendradarbiavimas:  Pamėgimas, susižavėjimas, vienybė.
    2. Konkurencija: Varžymasis, pajuoka, nemėgimas, nepagarba.

NLP modeliavimas "Robert Dielts" Buvimas Coachu

Iš tikėjimo sistemos:
  • Įvertinimas, Svarbumas, Unikalumas, Pasisekimas

Reikalingi vidiniai įgūdžiai:
  • Autentiškumas, Pusiausvyra, Smalsumas, Jautrumas

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą